måndag, juni 15, 2009

Reklamfilm på allvar

Jag brukar säga att reklam borde tas på större allvar i media. Jag menar alltså att reklamfilm borde uppskattas lite mer, få recensioner, anmälningar och alstra långa reportage. Men jag har egentligen aldrig gett något exempel, så frågan är naturligtvis, varför då?

Nu har jag valt ut fyra reklamfilmer som, tja, de är inte särskilt djupa i meningen Bruno K Öijer. Men de är bra – och inte minst roliga (lika roliga som Öijer?). Så roliga att, vad heter TV-serien nu, Kvarteret någonting, nu kom jag på det, Kvarteret Kråkan, borde se och lära. Kvarteret Kråkan är ju Sveriges mest hyllade och ja egentligen det enda svenska humorprogrammet på TV.


Den första filmen är egentligen min favorit. Den är så rolig att reklamhatare och anti-kapitalister omedelbart borde omvändas. Jag såg både Konstfacks och KKH:s slututställning. Två grejer var bra. Men det här, det är stor konst.


Den andra reklamfilmen är lite klyschig, alternativt en klassiker. Funkar alltid.

Nummer tre, som kanske borde vara nummer två (sic!) är lite väl stark. Men den är likväl fantastisk.

På något sätt vill man ha det så här på jobbet. Fast ändå inte. Bra. Instiktsfull. Lite poetisk.

1 kommentar:

Karl Nyberg sa...

Vet inte om jag helt håller med dig i ditt urval av reklamfilmer men ämnet är helt klart intressant. Här är en av mina favoriter där JAmes JArvis som tecknat filmen kom med initiativet och Nike sponsrar. http://www.youtube.com/watch?v=oZHBSBG7RSs

Riktigt fin.