onsdag, juni 17, 2009

Sommarjobb

På måndag börjar jag jobba som sportjournalist på Västerviks-Tidningen. Och samtidigt börjar min tjänstledighet från Filosofiska institutionen på Uppsala Universitet. Jag är tillbaka i Uppsala i augusti.

Det ska bli otroligt spännande att komma tillbaka på tidningen. Jag har tidigare arbetat där som både allmänreporter och som sportjournalist. Men det var ett tag sedan jag satt på redaktionen. Jag har hunnit med en del frilansjobb för VT förstås, bland annat om Västervikssonen Fredrik Liew som är intendent på Moderna Museet och Västerviksdottern Karin Magnusson, som för en tid sedan lämnade chefsjobbet på Aftonbladet Kultur, efter bara ett år på plats. Det var synd att hon slutade så tidigt. Jag har tyvärr inga höga förhoppningar om en dynamisk och roligt kultursida längre.

Hursomhelst. Jag tänkte passa på att göra en kort intervju med mig själv angående mina äventyr på de sju haven.

Rikard 1: Hur känns det? (sportfråga)

Rikard 2: Det känns fantastiskt inspirerande. Tänk att ha möjlighet att ta ett break från en doktorandtjänst där jag verkligen kan förkovra mig i mina konstfilosofiska funderingar, och steppa in som sportjournalist, där jag får utlopp för allt det som jag tycker är så roligt med journalistiken och det som finns runt den.

Rikard 1: Jag vet att det är många som tycker att du är ovanligt bred som drar dig till dessa båda ämnen. Hur tänker du?

Rikard 2: Jag är förövrigt ganska smal, tycker jag. Joggar och gymmar... Nåväl. Jo, det kan jag förstå. Men det är inte så komplicerat. Jag fick ett tips för en fem år sedan. En god vän, Erik Janson, tyckte att jag hade något att säga, men samtidigt tyckte han att jag skulle ha nytta av lite journalistisk skolning. Därför började jag på Poppius journalistskola, och efter det fick jag ett sommarvikariat på Västerviks-Tidningen där jag under dåvarande sportchefen Sven-Åke Lindblad lärde mig massor - och samtidigt tilläts realisera en hel del egna idéer, vilket jag tror är viktigt att man får som ung mer oprövad journalist. Under hösten skrev jag sedan klart min magisteruppsats i estetik och utan större förhoppningar om en fortsättning på universitet fick jag dagarna efter att min uppsats var klar, en förfrågan från VT - ville jag hoppa in som allmänreporter? Det ville jag såklart och jag stannade i tre månader. Jag hade under tiden sökt och blivit antagen som doktorand i estetik. Och på den vägen är det. Jag frilansar så mycket jag hinner på olika håll. Men det har tyvärr blivit lite mindre av den varan den senaste tiden. Men jag har ett par jobb inbokade och jag ska öka takten när jag kan. Det vill säga, som svar på din fråga, jag tänker i mitt jobb, men inte så mycket runt det jag gör. Jag gör desto mer, skulle man kunna säga.

Rikard 1: Det tycker jag man får hålla med om. Vad har du för andra planer i sommar?

Rikard 2: Oj. Jag har så mycket inplanerat. Vänner ska besökas och vänner kommer på besök. Det är nästan fullbokat redan nu. Men jag ska även hinna med att riktigt varva ner. En rolig sak är att min nya kompis Harri på Seriezonen här i Uppsala har ett sommarboende i Tuna, som inte ligger så långt från Västervik. Jag ska hälsa på honom i sommar och då har han även med mina beställda serietidningar som jag inte kommer att kunna plocka upp på annat sätt. Strålande!

Rikard 1: Alla dessa serier. Vad handlar det om egentligen?

Rikard 2: Ja, det kan man fråga sig. Det är så här. Jag har sedan barnsben haft perioder då jag hittat olika saker som jag intresserat mig för. Det första stora intresset var film, sen kom fotbollen, efter det lärde jag mig spela gitarr, och senare kom hockeyintresset. Och nu hipp som happ som kom serieintresset. Jag är lika förvånade som du. Men samtidigt så tillåter jag mig själv att njuta av det. För jag tycker det är så ofantligt roligt att lära mig en helt ny värld, och inte bara lära mig den, dess koder, klyschor, former, metoder och så vidare, jag njuter verkligen av läsningen, ja i bästa fall i alla fall.

Rikard 1: Kommer du att skriva här på SARTS under sommaren?

Rikard 2: Jo, det kommer jag väl. Som tidigare när lusten faller på. Och det kommer bara att handla om mig och mina intressen samt någon mer eller mindre kritisk avstickare till en artikel eller två som jag hittar på nätet.

Rikard 1: Trevlig sommar!


Rikard 2: Detsamma!

Inga kommentarer: