lördag, juni 06, 2009

Forsberg gör något bra i dag

Expressens konstkritiker Nils Forsberg uppmärksammar att jag nämner honom i min bloggpost "Ny blogg och en potentiell debatt". Han har lämnat en kommentar.

Jag skrev så här: "Forsberg är en av den svenska konstkritikens bästa stilister, även om jag ibland undrar om han gillar konst. Det vore roligt om han var så där oresonligt översvallande någon gång."

Forsbergs replik:

"Hej Rikard och tack så hemskt mycket för dina vänliga ord. Men jag älskar ju konst! Det är kanske därför jag låter grinig ibland, när konsten (eller konstvärlden) inte är så fantastisk som den kan vara.

Cordialmentne da Venezia,

Nils Forsberg"

Det var ett elegant svar, tycker jag.

I dag gör Forsberg en bra sak i hans text om öppningen av Venedigbiennalen. Läs
HÄR.
Forsberg tar upp det lite underliga faktumet att Amy Simon, som är gift med Magasin 3:s David Neuman, deltar i Daniel Birnbaums show. Nästa steg för Forsberg är helt enkelt att fråga Birnbaum, vad ingen svensk journalist/kritiker har frågat honom (mig veterligen): Varför har du med Amy Simon, och har det något att göra med att hon är gift med Neuman? Birnbaum arbetar delvis för Magasin 3.

Amy Simon är inte helt okänd, men nästan och hon anses, om man tillåter sig ett slags medelsnitt av kritik, inte som särskilt bra. Men jag ska ärligt säga att jag inte har en aning. Hon kan vara superbegåvad.

Jag har känt till att Amy Simon skulle vara med sedan i februari. Eller det var då ryktena började. Att svensk dagspress inte har ens i förbifarten nämnt detta, tycker jag är tråkigt. Som vanligt så gullas det med kulturen. Eller som när jag tipsade en stor svensk dagstidning om att en stor utställning på ett svenskt museum hade gått back med miljoner. Svaret från kulturjournalisten, som jag trodde var intresserad av journalistik: "Att få se X i Sverige var värt mer än fem sketna miljoner."

Det är bara i kulturvärlden statliga pengar kan försvinna med följden att dagspressen rycker på axlarna. Jag skriver X eftersom jag redan har ett jobb, och i nuläget inte hinner undersöka om ryktet var/är sant. Men jag tänkte att den heltidsarbetande journalisten kanske skulle kolla det. Men nej.

Inga kommentarer: