måndag, juni 22, 2009

En gammal damcykel till jobbet

Vaknade klockan tio. Befinner mig i Västervik och har jobbat i trädgården tills nu. Det är dags att ta cykeln till mitt nygamla jobb - Västerviks-Tidningen. Det är strålande väder och det känns så roligt att åka ner till redaktionen, som ligger mitt i centrala Västervik.

Jag är lite osäker på vad jag ska göra i dag. Det är min första arbetsdag på VT:s redaktion på riktigt länge. Det är en hel del nya ansikten där. Det vet jag.

En av de bästa är inte där längre. Jag saknar honom mycket. Jag hade förmånen att sitta mitt emot honom, Hasse Hjertqvist, under min tid som allmänreporter på tidningen i slutet av 2006 och i början av 2007. Nu lever han inte längre. Han var verkligen rätt man på rätt plats. Lokalpatriot och engagerade journalist. Med jämna mellanrum skrev han långa reportage om Västerviks historia, nu finns de samlade i boken Västervik i mitt hjerta.

Att få, som jag fick, en möjlighet att sitta mitt emot en så kunnig och trevlig, äldre, journalist, när jag kom till tidningen som osnuten spoling, var verkligen guld värt. Hasse lärde mig massor, och jag kommer aldrig glömma hans vassa, men varmt förmedlade kritik, av mina första - det får jag erkänna - ganska slarviga nyhetstexter.
Även för mig var Hasse rätt man på rätt plats. Tänk om jag inte hade haft honom då, när jag kom som ny journalist.

Nu är jag alltså tillbaka. Men nu blir det sport. Allmäreportagen får vänta.

Inga kommentarer: