måndag, juni 08, 2009

Venedig!

Jag måste säga att jag är oförskämt glad över att Nathalie Djurberg tilldelades Silverlejonet, priset som går till den mest lovande unga konstnären. Läs i DN. Jag har följt Djurberg länge och det är lätt att konstatera att hon är ett geni. Ja, jag vet det låter som en överdrift. Men om vi accepterar att det finns genier, och om vi accepterar att det finns genier även i våra dagar, och inte bara för två-tre hundra år sedan, som Goethe, så måste Djurberg vara en av vår tids genier. En enkel logisk slutledning.

Om jag med ett ord skulle ge mig på att sammanfatta Djurbergs storhet skulle det bli, särling.

Jag har träffat så många generationskamrater till Djurberg som kan konstvärldssystemet utan och innan, och som vet precis hur Maria Lind tänker. Visst, det är ingen nackdel att veta vad som gäller. Men det är bättre att själv hitta på, än att apa efter.

En annan sak. Varför har SvD ingen som rapporterar från Venedig? Det är ju pinsamt. Clemens Poellinger gjorde en intervju med Birnbaum, och det är bra, men läsaren måste få veta vad som händer där nu! Varför tycker inte SvD att konstbevakningen är viktig?

Inga kommentarer: