Visar inlägg med etikett Venedigbiennalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Venedigbiennalen. Visa alla inlägg

onsdag, mars 13, 2013

Hilma af Klint till Venedigbiennalen

Moderna Museet meddelar i dag att Hilma af Klint kommer att ställas ut i huvudutställningen på sommarens Venedigbiennal. Det hela kommer sig ur ett samarbete mellan biennalen och museet.

Biennalens curator, Massimiliano Gionis säger i ett pressmedelande:
– Årets biennal väcker frågor om hur drömmar och visioner tillverkas och gestaltas: kort sagt är det en utställning om den osynliga världen och fantasin. I det sammanhanget kommer Hilma af Klints verk att framstå som helt centralt när vi börjar undersöka alla de sätt som bilder har använts för att organisera kunskap och forma vår upplevelse av världen.

Daniel Birnbaum säger:
– Hilma af Klints tid är nu. Det är idag hon möter en stor publik och det är i vår samtid unga konstnärer finner inspiration i hennes vision.

Men vilka är då de unga konstnärerna Birnbaum tänker på?
I en nyproducerad bok The Legacy of Hilma af Klint: Nine Contemporary Responses kommer konstnärerna Cecilia Edefalk, Karl Holmqvist, Eva Löfdahl, Helen Mirra, Rebecca Quaytman, Amy Sillman, Fredrik Söderberg, Sophie Tottie och Christine Ödlund att presentera kommentarer i bild och tex.

Men "unga"? Yngst av dem är väl Söderberg som är, eller ska fylla 41. Knappast gammal som gatan, men ung? Näe. Många av de andra närmar sig 50 om de inte redan passerat.

Vad hände med 25 till 30-åriga konstnärer, och finner de verkligen inspiration hos af Klint. Det verkar väl inte så.

Hilma af Klint, Duvan, nr 2, 1915.

torsdag, augusti 04, 2011

Kort: Venedigbiennalen 2011

Det finns mycket att säga om årets upplaga av Venedigbiennalen.
Först och främst måste man konstatera att det svenska bidraget var det kanske sämsta någonsin. Oerhört tråkigt både till form och innehåll. Den svenska paviljongen var klart sämst av alla nationella paviljonger. Så. Nu var det sagt.

På det stora hela en lagom biennal. Ganska fin. Ganska snäll. Ganska sinnlig. Ganska konceptuell. I jämförelse med 2009 års biennal står den sig ganska slät. Då var det mer fart, mer udd.

Roligast, mest intressant, var det att se Sturtevants installation. Varför har denna konstnär inte slagit igenom tidigare? Hon har förvisso uppmärksammats ganska mycket i Frankrike och Tyskland de sista tio åren. Men hon har ju varit aktiv sedan tidigt 60-tal! När gör Moderna något med henne?

Återkommer med mer senare.

onsdag, juli 20, 2011

Mot Venedig!

På lördag är det avfärd mot Venedig. Känns fantastiskt spännande att återigen ta del av Venedigbiennalen. Jag var där även förra gången, 2009. Då var jag mycket nöjd med mitt besök. Det återstår att se om vistelsen - biennalen - är lika intressant och utmanande även i år.

Särskilt spännande är det för mig att åka i år då Elaine Sturtevant, som är en av huvudfigurerna i mitt pågående avhandlingsarbete, deltar i utställningen. Hon är i år belönad med Guldlejonet för sitt konstnärliga bidrag under sin livstid, som det heter.

Återkommer med rapport.

torsdag, juni 02, 2011

Därför åker jag till Venedig

Jag åker till Venedigbiennalen även den här gången eftersom Elaine Sturtevant hedras, framförallt för att hon deltar i utställningen. Känns viktigt att se och att förstå.

söndag, juli 18, 2010

Documenta, biennaler...Comic-Con!

Jag har besökt Venedigbiennalen, Documenta, Berlinbiennalen, Frieze Art Fair och mycket, mycket mer. Det kommer dessutom bli mer vad det lider. Det vet jag. Jag tycker det är intressant att åka till dem där.

Helst av allt vill jag ändå åka till Comic-Con i San Diego. Där lanseras alla nya roliga filmer, TV-serier, serietidningar och så vidare. Roliga saker. Fina färger. Mmm. Dessutom finns alla på plats för att signera t-shirts och gamla serietidningar. Comic-Con är det största.

Alla jag verkligen gillar är verkligen där.