torsdag, juni 25, 2009

Dennis Dahlqvist till SvD

DD till SvD. Det måste innebära att han lämnar Expressen, där han ju huserat hur länge som helst.

Jag fick denna nyhet i dag från det innersta av Svenska Dagbladet.
Det är väl ungefär en gång per år en Stockholmsbaserad tidning värvar en ny konstkritiker - om det ens är så ofta?

Helt klart en nyhet: Dennis Dahlqvist till SvD!

Jag intervjuade Dennis för några år sedan för Konstperspektivs räkning. Han är rolig, skriver bra och kommer helt säkert att liva upp SvD:s konstbevakning. Jag kan riktigt se framför mig hur Lars Nittve skruvar nervöst på sig. Dennis brukar som bekant klämma till Gud...eller jag menar Nittve när han får chansen. När jag arbetade på Moderna kallade vi Nittve för gud, och Dennis kallade honom för barbappapa. Elakt, inte sant? Det återstår att se om SvD tillåter sådana utsvävningar. Ska bli intressant att se.

Det har mig varit helt obegrligt varför Dennis inte har skrivit om konst i Expressen de senaste tio åren. Han har istället koncentrerat sig på design. Jag undrar hur det blir nu? Förhoppningsvis använder SvD honom som nyhetskommenterande kritiker. En sådan kritiker behövs på tidningen.

För övrigt kan jag även rapportera att mångårige SvD-medarbetaren Clemens Poellinger nu håller i konsten på tidningen.

Inga kommentarer: