fredag, juni 26, 2009

Äntligen en ordentlig film, eller?

Efter den ofattbart dåliga Terminator Salvation, del 4 i serien, om datorernas och robotarnas övertagande, och efter - i hindsight - en lite tam Wolverine, och dessutom efter en lite för sentimental Star Trek, sätter jag nu mitt hopp till Transformers: Revenge of the Fallen. Biosommaren måste erbjuda ett mästverk!

Nåja. De var alla ganska bra. Underhållande och lagom pompösa. Men jag vill ha ett underhållningsmästerverk! Något som oförblomerat skriker jag är störst, bäst och stökigast. Jag tror på Transfomers 2.

Läste precis Aftonbladet Klick, där Emma Grey Munthe gav filmen två plus. SvD:s Hynek Pallas gav filmen 5 av 6. Jag tror mer på Hynek den här gången. När jag sett filmen i helgen ska jag berätta precis hur bra filmen var. Bara säga som det är.

Jag har stora förväntningar på amerikansk action- och äventyrsiflm under de närmsta åren. James Cameron gör comeback med Avatar och använder sig av en helt ny teknik, vilket innebär att man måste bygga om biograferna för att man överhuvudtaget ska kunna visa filmen. Steven Soderbergh, Mr Hollywood Arty, har sett delar av Avatar, och menar att filmen kommer förändra filmindustrin från grunden. Det betyder ändå något att just Soderbergh säger detta då han inte direkt tillhör de regissörer som, likt Spielberg, Cameron, Jackson och Lucas dras till nya tekniska nymodigheter.

George Lucas, och jag menar, förstås, att det är först i morgon, som vi kommer att kunna njuta av alla de ambitioner som Hollywood har haft sedan starten för 100 år sedan - det är först nu specialeffekter av alla de slag börjar se riktigt, riktigt bra ut. Åh, jag har så stora förhoppningar. Låt det gå bra. Låt filmindustrin få blomma ut!

Inga kommentarer: