torsdag, juni 04, 2009

Det samtida uttrycket?

Provocerande konsthantverk, eller något annt?

I dag skriver SvD Kulturs Erika Treijs om utställningen Sakernas tillstånd som öppnar på Kulturhuset i Stockholm i morgon 5 juni.

Treijs är en habil reporter. Men jag har några funderingar. Den här gången förstår jag inte helt och fullt vad hon menar.

Så här skriver hon i artikeln med rubriken ”Konstarter som ändrat normen”:

”Till grund ligger utställningen Ingenmansland som visades för tjugo år sedan. En utställning
som mest kom att handla om att definiera konsthantverket som konstart. Idag är konsthantverket en lika stor och naturlig del av det samtida uttrycket som konsten, men med ett annat förhållningsätt till materialet.”

Vad innebär det att definiera konsthantverk som konstart?
Vad är det samtida uttrycket?
Ett annat förhållningssätt till materialet?

Kanske är det bara jag. Men för mig blir det näst intill obegripligt.

Ska konsthantverk som konstart diskuteras, måste man tydliggöra gränsen mellan konst och konsthantverk och om det är rimligt att tala om en sådan gräns, tycker jag. Vad är det för fel med konsthantverk som konsthantverk, vad gör det för skillnad om den ses som konst,?

Som reporter måste man ställa den enkla frågan, även om konsthantverkaren blir irriterad: Varför är det viktigt att konsthantverk är konst?
Det är nyckeln. Det är en ungefär lika självklar fråga som: ”Varför tycker du som representant för det politiska partiet x att skatten ska höjas?”

Det är okej att ställa följdfrågor till kulturarbetare. De går inte sönder.

Treijs slår fast att konsthantverk är en lika stor och naturlig del av det samtida uttrycket som konsten.

Detta förstår jag faktiskt inte alls. Jag tror att nyckeln är ”samtida uttrycket”. Vad skiljer detta från till exempel det dåtida uttrycket? Vad det nu skulle tänkas vara. Det är som om det fattas några stycken i artikeln. Kanske har någon klippt?

Och slutligen, är det rimligt att tala om ett annat förhållningssätt till materialet, utan att säga något om det? Nu upplyses vi bara om att det är annorlunda, men på vilket sätt.

Nåväl. Nu vet jag i alla fall att utställningen öppnar, var den visas, och ungefär vad den handlar om.

Inga kommentarer: