onsdag, februari 04, 2009

Spänningen var olidlig

Exkursion. I dag tog vi studenterna på museirunda: Nationalmuseum. Moderna Museet. Och Mossutställningar. Tripp. Trapp. Trull. En bra runda, som fyller sin funktion, tror jag.

Dagen bjöd också på lite spänning. Det höll på att gå åt pipan. Vikarierande intendenten Fredrik Liew har generöst och på ett utmärkt sätt visat samlingen under några terminer. Nu hade han dock inte tid. En kommande utställning.

Modernas Matilda Olof-Ors skulle hoppa in istället. Jätteschyst. Men det visade sig i sista stund att hon trots allt inte kunde. Under ett ögonblick kom stressen. Eller, det gick snabbt, om jag ska vara ärlig. Jag fick nämligen reda på detta på plats. Men tack och lov så hade Matilda – som bevisligen är en rekorderlig kvinna – ordnat en ersättare. Och vilken ersättare.

Vi fick en helt superb introduktion till museet och modernismen. Vår guide för dagen var intendent John Peter Nilsson, som löste uppgiften med bravur. Jag var helnöjd. Introduktionen gav verkligen något. Och jag ser fram emot att se hans kommande stora utställning om Salvador Dalí. En storsatsning för Moderna.

En annan sak som kändes speciell utspelade sig i Mossutställningars lokaler på Birger Jarlsgatan, på kort promenadavstånd från Nationalmuseum, där vi åt lunch. Jag hade ordnat så att Erik Berg tog emot oss där. Jag känner Erik sedan ett par år via Power Ekroth. Jag har egentligen bara träffat honom i sociala sammanhang. Därför var jag nyfiken på att se hur denne tjugo-någonting fungerade professionellt. Jag tror att hans lugn och okomplicerade stil var grejen. Erik skötte sig utmärkt och han drog ner ett stort antal frågor. Det var verkligen lyckat. Ibland undrar man varför vissa har ”det” och andra inte.

Givetvis var Nationalmuseum, som vanligt, elegant och fyllt av bildningshistoria.

Inga kommentarer: