torsdag, februari 12, 2009

Att vara en mjukis

Nu kommer jag att låta som en blandning av en reklamtext och en ljuv romantiker. Men det skiter jag i.

Det som är så bra med Spotify, tycker jag, är möjligheten att återuppleva musik som jag sedan länge kommit ifrån.

Just nu sitter jag och hjälper en person med en c-uppsats. Samtidigt lyssnar jag – med kraftig nostalgi – på skivan Tillbaks till Världen av Mauro Scocco.

Den här skivan lyssnade jag enormt mycket på under mitt första år som student i Uppsala, hösten 1999 och våren 2000.

Bara titlarna gör att jag känner snyftningen komma:

En bild i min plånbok.
Hjärtat dröjer sig kvar.
Himlen tillhör dig och mig.
Kom tillbaks till världen.
Du är aldrig ensam.

Jag har innan och efter den här skivan inte lyssnat på Mauro Scocco. Men det var något med den här skivan, och helt säkert, med min livssituation just då, som gjorde att den grep tag i mig. Den passade mig bra. Och funkar än i dag.

Okej den är lite mesig. Men vadå!

Inga kommentarer: