måndag, februari 09, 2009

Ett löfte bröts

Jag gjorde det. I dag. Jag var tvungen. Hade inget val. Och det kändes bra när jag gick därifrån med en liten fladdrande och vit, prasslig, tunn påse. Men jag svek ett löfte. Till mig själv. Med vafan. Det är inte hela världen.

Det var en bra dag på universitetet. Och ett evinnerligt sökande efter kritiska texter. När jag sedan tog på mig min tjocka bruna tröja, för att i nästa stund slänga på mig min jacka med livrem, och strax därpå tog på mig gubbhatten och den rödsvarta halsduken, då bestämde jag mig. Klockan var halv sex. Jag behövde något annat. Något som gick stick i stäv med kontoret och de kritiska texterna.

Det var dags för en tur till min vän på Seriezonen. Han har alltid något till mig. Vi har blivit kompisar, jag och vad han nu heter, mannen som med elegans sköter den lilla butiken fylld av amerikanska serier med fantastiska omslag. Här samsas Frank Quietly och Jim Lee med Steve McNiven och John Romita Jr. I den lilla godisbutiken finns alltid något för mig:

Det smakfulla.
Det billiga.
Det lite fula.
Och det välgjorda. Alltid det välgjorda.

Och detta innebär att jag måste fingra. Titta innanför.

Jag gick som katten kring het gröt. Det var så det började.
Men det slutar som det alltid gör. Jag kommer till skott.

Och det var här löftet bröts. Jag skulle vänta. Det var tanken. Men det gick inte.

Jag hade lovat att inte köpa lösnumren av All-Star Batman & Robin, The Boy Wonder. Jag skulle vänta på den inbundna utgåvan.

Men det är så jäkla svårt att vänta. Nummer ett publicerades i september, 2005. Nu har serien kommit i tio nummer. Jag har de första nio numren i en fin inbunden utgåva.
Minuten efter att jag hade läst den bestämde jag mig för att ta del av resterande nummer i nästa inbundna utgåva.

Under 43 månader har sammanlagt tio nummer publicerats. 43 månader! Det blir mindre än ett nummer på fyra månader. Det är omöjligt att vänta på nästa inbundna utgåva. Jag måste köpa de få lösnummer som Frank Miller och Jim Lee klämmer ur sig. Fy fan. Jag har inget val. Jag är slav under begäret. Och det värsta är att jag kommer köpa den inbundna utgåvan som kommer för eller senare. Så kommer det att bli. Men nu är jag nöjd.

Inga kommentarer: