söndag, februari 15, 2009

Lägg ner båda två

Market. De fina gallerierna.
Supermarket. De ”alternativa” gallerierna.

Market är till för…ja vem? Det är bättre att besöka gallerierna under vanliga omständigheter. Gå till Flach-Thulin en onsdag istället. På Market är varje enskilt galleri inklämt i ett bås på ungefär 3 x 3 meter. Något som skulle kunna ha varit okej om gallerierna visade konst av en och samma konstnär, men så är förstås icke fallet. Istället tänker gallerierna ”best of” och sätter samman vad man själva tycker är det bästa av det man har. Det blir ett misch masch, rörigt och utan sammanhang. Best of blir istället uddlöst och konstigt. På så vis tillhör Market kategorin penismätning – vem har finast och störst. Det som visas är säljobjekt och statusprylar, inte konst.

Min slutsats är därför att Market är till för galleristerna själva – det är kul att visa varandra vad man har. Jag tror även att Market kan vara tänkt att ge något till den helt oinsatta publiken som här får chansen att se vad gallerierna säljer och i någon mån tror på. Men stelare introduktion till gallerivärlden får man leta efter. Market kan rimligen inte vara till för de få som köper denna konst, de vet redan vad gallerierna har, och de gör även de som en gång i veckan går på gallerirunda. Dessutom är det trångt och ganska trist stämning på Market. Trots detta tycks Market vara en pubiksuccé. Det var lång kö i trappan på Konstakademien när jag kom dit runt halv två under söndagen, Markets sista dag. Besökskategorin var gubbe och tant, rock, sjal och en och annan tjockbågad herre i proper kortklippt snagg, som ville göra söndagen till kultursöndag.

Jag tog mig sedan till Supermarket. Här lyste konstgubbarna och konsttanterna med sin frånvaro. Istället var Clarion, som i år hyser denna ”alternativa” konstmässa, fyllt av hippieliknande människor och en massa barn. Högst upp på dagordningen stod helt klart myspys och saft, och lite trista akvareller, projektkonst och en och annan video. Om Market är till för medelklassparet, är Supermarket till för vuxenstudenter och socialdemokrater som tror på konstens inneboende goda kraft.

För min egen del ser jag ingen mening med någon av dessa tillställningar. Det är lätt att hitta en och annan fin målning eller liknande, men Market och Supermarket handlar inte om konst, på något sätt. De handlar båda om möjligheten att larva sig. Lägg ner dem båda, det är mitt råd. Sluta bara upp med det där. Det är bara hemskt och lite läskigt alltihop. Sluta omedelbart.

---
Dagens snackis på Market rörde Galleri Brändström som har visat konstnären NUGs film där denne, antas det, sprejar och förstör en tunnelbanevagn. DN har skrivit om detta HÄR och HÄR. En rad människor är upprörda, bland annat kulturministern. Jag blev informerad om ståhejet av en gallerikollega till Brändström, men när jag väl kom fram till Brändströms bås så var det förtejpat och ingen film gick att se. Ryktesspridningen var i full blom om vem som hade tejpat för ingången till båset, men ingen visste säkert. Jag kunde inte se någon representant från galleriet där. Den senaste rapporten i media är att Konstfack, som är den skola där NUGs film först visades, stäms på 100 000 kronor av SL. Konsten ger upphov till mer nyheter än på mycket länge. Först Odell, nu NUG. Hur ska det här sluta? Och Konstfack måste ha det svettigt nu, huh.

Inga kommentarer: