torsdag, februari 11, 2010

Rikard intervjuar Rikard om Fredrik

Rikard 1: Du intervjuar Fredrik Liew, intendent på Moderna Museet, på Konsten.net, HÄR, varför då?

Rikard 2: Fredrik är en mycket engagerad konstmänniska. Han älskar konst. Och nu har han satt samman den verkligt hyllade Evert Lundquist-utställningen på Moderna Museet. Dessutom leder han arbetet med Modernautställningen 2010 som slår upp portarna i oktober. Detta gör honom särdeles aktuell. Dessutom är kombinationen gammal modernist (Lundquist) och ung (?) samtida konst, intressant. Detta sammantaget är motivation nog till att intervjua honom.

Rikard 1: Berätta något om honom!

Rikard 2: Fredrik är tämligen ung för att vara intendent på Moderna Museet. Han fyller 32 i år om jag inte kommer ihåg fel och han har arbetat där sedan 2005. Fredrik har en bred bas då han är kunnig inom många områden samt så, älskar han konst. Älskar älskar älskar.

Rikard 1: Hur då ”älskar”?

Rikard 2: Ja, du vet, älskar. Det är konst som gäller för Fredrik. Han är rätt man på rätt plats. Jag lärde känna Fredrik någon gång i mitten av 90-talet när vi läste tyska på Västerviks Gymnasium. Vi spelade basket tillsammans med några tjejer också kommer jag ihåg. Det var en rolig tid. Bekymmerslös men ändå fylld av ett totalt kaos. Vi var tonåringar. Och detta säger jag med den totala vetskapen om att jag sannerligen var en mycket lugn och beskedlig ung man. Sedan började Fredrik läsa i Lund medan jag gjorde lumpen och trevade mig fram med diverse studier. Vi höll en sporadisk kontakt som har ökat i frekvens de senaste åren då han numera bor i Stockholm. Det har varit spännande att följa honom och jag ser fram emot fortsättningen.

Rikard 1: Där ser man. Vad tror du då om Modernautställningen 2010?

Rikard 2: Jag har höga förväntningar. Den förra var mycket bra sammansatt och gav en bra bild av det samtida konstklimatet i Sverige. Det är nog svårt att följa upp en sådan utställning, men jag hoppas och tror att det kommer att gå bra även den här gången. Jag tror dock inte att man satsar på Anna Odell, vilket förstås är ett misstag. Anna och inte minst reaktionerna på hennes konst säger så mycket om dagens Sverige så jag tycker att det är en självklarhet att hon ska vara med. Dessutom tycker jag att det ligger helt i linje med museets uppdrag att visa hennes konst då museet faktiskt ska förmedla samtida konst till en större publik.

Rikard 1: Säg något som kanske kan överraska då!

Rikard 2: Fredrik är en riktig sportkille. En gång i tiden var han målvakt i Västerivks Ishockeyklubb, VIK och numera tror jag att han spelar både fotboll och innebandy. Det är bra.

Rikard 1: Vem intervjuar du nästa gång?

Rikard 2: Ingen aning.

Inga kommentarer: