onsdag, februari 24, 2010

Här beställer du dina böcker

Så här är det. Jag köper ofta böcker över nätet. Som de flesta andra förtappade själar använder jag Adlibris och Bokus, två svenska sajter. De har endast en fördel. Böcker på svenska är billigare än i en gå-in-i-bokhandel.

Problemen är dock desto fler och Adlibris och Bokus är lika goda kålsupare i det avseendet. De kan inte paketera böckerna de säljer. När det kommer till en facklitterär bok i mjuka pärmar spelar detta inte så stor roll. Det är innehållet jag vill åt. Är något hörn lite vikt blir jag inte så besviken. Men en sak har jag lärt mig: beställ inte böcker i hårda pärmar hos dessa svenska nätbokhandlare.

I mitt fall är problemet kanske något större än för de flesta andra då jag beställer grafiska noveller, vilka både är tämligen höga och tunna. Det innebär att nätbokhandlarnas paketering orsakar trubbade hörn och repade omslag. Boken rör sig löst inne i paketet. Köper jag en bok, ska den vara ny när jag får den, oavsett om den kommer per post eller om jag plockar upp den i bokhandeln.

Men är då inte detta, att de blir lite stötta, oundvikligt när det kommer till bokförsändelser per post? Jag hade sådana misstankar, men nej. Det finns en lösning som jag först nu har sett. Jag kan vara en sån klant och inte se. Jag borde ha löst detta mycket tidigare och nu skriver jag alltså detta för att någon som läser detta och inte redan känner till lösningen, ska få den i sin hand.

Köp alla dina böcker (på engelska) via Bookdepository. För även om böcker som kommer därifrån skickas från USA och England, så är de (1) bra paketerade och kommer utan repor och stötta hörn, (2) skickade med gratis frakt (3) dessutom billigare än böcker med eller utan frakt från Adlibris och Bokus.

www.bookdepository.com
Inget annat.

Inga kommentarer: