torsdag, februari 11, 2010

Ge mannen stora journalistpriset!

Jag supportar i alla lägen Andres Lokko. Därför blir jag glad att se att han nu har tilldelats Axel Liffner-stipendium. Men varför har han aldrig tilldelats stora journalistpriset? Det är helt sjukt att han inte fick det priset som, till exempel, årets förnyare 1994 vid lanseringen av POP.

Lokko är numera den svenska kulturjournalistikens Paul Newman. Newman fick aldrig någon Oscar för sina bästa rollprestationer. Nominerad sju gånger under sin glanstid fick Newman vänta till den åttonde gången, till 1987 då han vann priset för den försvinnande tråkiga The Color of Money mot Tom Cruise. Huh.

Nu faller det sig så att jag tycker om även den lite äldre Paul Newman. Förhoppningsvis kommer jag att säga detsamma om Lokko.

Snart kommer ”Andres Lokko 1989–2009, 20 års samlade texter.” Den är min.

Inga kommentarer: