lördag, februari 06, 2010

Estetik är så engagerande, jag vet


Elaine Sturtevant, en viktig konstnär. Hon gör original.

I dag avslutades den workshop i estetik som hållits vid Uppsala Universitet sedan i torsdags. Dagens enda föreläsare var jag. Klockan 9 satt jag beredd längst fram i det lilla seminarierummet med storbildskanonen påslagen och ett bildspel på ingång.

Det visade sig vara en engagerad skara doktorander och professorer som satt bänkade framför mig. Reaktionerna lät inte vänta på sig och jag måste säga att det blev en fruktsam diskussion, åtminstone för min räkning. Mycket roligt, såklart, då man aldrig vet utfallet av ett föredrag som handlar om konstnärlig appropriation och immaterialitet. Det är inte alla som tycker att detta är intressant, eller har något att säga om saken. Jag är verkligen mycket nöjd - och lättad. Jag kan bara önska att konferenser av det här slaget kunde genomföras oftare. En gång per termin vore idealiskt, men att träffas åtminstone en gång varje år skulle verkligen vara givande. De samlade var alltså de som är doktorander i estetik i norden samt deras handledare.

Nästa steg för mig i detta akademiska sammanhang är att måndag-fredag från nu tills slutet av maj enbart arbeta med avhandlingen. Fast jag kommer också att skriva lite på annat håll, men inte så mycket. Jag måste - som det heter - fokusera.

Sen i juni, juli och augusti kommer jag att göra något helt annat. Jag berättar vad en annan gång.

Inga kommentarer: