tisdag, augusti 26, 2008

Middag med Renée Flemming

I går åt jag middag med Renée Flemming. Jag hade redan satt mig när hon kom. Faktum är att jag hade ätit upp förrätten när hon steg in genom restaurangens tunga glasdörrar. Hon verkade inte misstycka. Jag var hungrig. Men min relation med Renée började långt tidigare.

Närmare bestämt två timmar tidigare. Jag hade i ett sällskap om sex personer gått till Konserthuset i Stockholm för att ta del av denna ljuvliga varelses mjuka, innerliga röst.

Hösten hade ankommit tidigare under dagen. En klar, frisk vind svepte in över huvudstaden. Även i Uppsala, där jag hade spenderat min dag, hade hösten gjort sig påmind.

Orkestern värmer upp under ledning av Alan Gilbert. Ska detta bli hans sista uppträdande innan flytten till New York? Förste konsertmästare Joakim Svenheden tar i hand, bockar lite.

Renée inleder med Verdi – Salce salce, Ave Maria, ur Otello. M a g i s k t.

Publiken ställer sig upp, stampar i golvet. Hyllningarna är nästan öronbedövande.

Hon tar en paus.

Kommer åter. Hon sjunger Tatjanas aria, den så kallade "Brevscenen" ur Tjajkovskijs Eugen Onegin.

Först en halv sekunds tystnad. Följt av larmet av applåder och jubel – alla reser sig. Kameror blixtrar, trots att det är förbjudet. Det blir ett extranummer. Men publiken vill ha ännu mer. Hon kommer tillbaka än en gång. Men nu blir det inte mer. Hon kan inte. Publiken tar ingen hänsyn. Men får ge sig tillslut.

Vi samlas i foajén. Vi går till Mancini. Gott rött vin, god skinka – ”kungen av parmaskinka”, står det på menyn. Lite senare kommer Joakim Svenheden med sällskap. Ännu lite senare Konserthusets pr-chef Peter Schéle. Vi pratar lite. Han är charmerande och han undrar om kvällen var till belåtenhet. Fantastisk, svarar vi unisont.

Sen kommer h o n. H o n sätter sig vid bordet lite längre bort och språkar med sina kollegor. Vi sitter och tittar – i smyg. Allra sist kommer Renées mor.

På det hela taget en strålande kväll. Dessutom såg jag Roger Waters som också han var på konserten.




Smakprov på Renée Flemming:

Renée Flemming sjunger Brevscenen


Renée Flemming sjunger Ave Maria

Läs i DN och Renée Flemming och Pink Floyd, eller i SvD.

Inga kommentarer: