söndag, maj 31, 2009

Nu vet jag: Pelham 123 suger

Reklamen stjälper. The Taking of Pelham 123. Filmen med megastjärnorna John Travolta och Denzel Washington har premiär 12 juni. Åtminstone enligt den lilla flyer som återfinns till höger om det videofönster jag försöker koncentrera mig på när jag kollar highlights från Stanley Cup på tsn.ca/nhl.

Mellan varje känrfullt 3-minuters hockeyklipp envisas sajten med att visa en 15-sekunders teaser trailer från filmen. Saken är den att trailern och framförallt den återkommande frekvensen är kontraproduktiv. De vill att vi vill se. Det vill vi inte. Inte nu längre.

När filmen först annonserades var jag lite sugen på att se den. Det är jag inte nu. Det är numera helt uppenbart att filmen inte bara är tråkig, John Travoltas skådespelarprestation är under all kritik. Travoltas totala underprestation, dess essens, sammanfattas i hans replik: ”I think you’ll do just fiiiine!” Travolta försöker övertala Washington att bli gisslan, mot att Travolta släpper den grupp människor han sedan tidigare har kidnappat.

Korta reklamfilmer som tillsynes i evighet upprepas hjälper inte filmen. De stjälper. Det hjälper förstås inte att man loopar riktigt, riktigt dåliga repliker från en skådespelare som gör bäst i att dansa, göra miner – kort och gott – röra sig på olika sätt. Det menar jag i all välmening. Det är inte alla som kan skapa en hel profil på rörelser.

Inga kommentarer: