måndag, maj 25, 2009

Spider-Man 1967

När jag var liten bodde vi en tid i Jeddah i Saudi Arabien. Det var fascinerande. Även om jag nog inte riktigt såg det så då. Då var jag liten och tog saker för vad de var. Kom det en Rolls Royce med guldhandtag (vilket det gjorde) utanför Kentucky Fried Chicken, så var det kul, men inte så mycket mer med det. Ungdomen slösas på de unga, som det brukar heta.

Nåja. En av de starka minnen jag har från den tiden är de VHS-filmer jag övertalade mina föräldrar att köpa till mig. De kostade ingenting och jag tror det var piratkopierade. Omslaget var ett fotografi, ett vanligt "kort", av en originalbild från filmen.

Den film som jag tyckte allra mest om var en samlingskasett med gamla avsnitt från en TV-serie med Spider-Man. Nu vet jag att det var en legendarisk tv-serie från 1967, som Marvel Comics nu streamar från sin hemsida.

Det här var ett av mina favoritavsnitt, episod 6. Spider-Man fajtas mot Green Goblin. Jag måste erkänna att jag tycker att serien är fantastiskt snygg och jag har den sedan en tid samlad i en fin dvd-box, som jag bara kan se på datorn eftersom den är anpassad för region 1 (tack, ebay!).

2 kommentarer:

Maria sa...

När jag var liten så bodde jag också i Jeddah!

Rikard Ekholm sa...

Oj, det händer inte varje dag. Var i Jeddah bodde du?