tisdag, maj 12, 2009

X:ens usprung: Järven

Så hade filmen X:men Origins: Wolverine hetat om den hade haft premiär i Sverige i slutet av 80-talet. X:men hette X:en och Wolverine var Järven. Det var tider.

I kväll ska jag och Kalle, en gång hårdbloggande museiarbetare, se filmen om Wolverines förflutna. En av de aspekter som sällan berörs i diskussionen om filmen är regissören, Gavin Hood. År 2005 gjorde han hyllade Tsotsi, 2007 tama Rendition och nu Wolverine. Kritiken har varit sådär. Som fan av Marvel Comics ser jag mycket fram emot filmen. Men känner mig lite osäker på kvaliteten. Vi får se, två timmar kvar.
---
Uppdatering!
Jag ger filmen 4 av 5 klappor. Väl godkänd, med andra ord.
Det var en fin berättelse helt i linje med både serien om Wolverine och tidigare filmer.
Ett minus går till effekterna som ibland inte riktigt höll.
Kalle påpekade att slutstriden var ett antiklimax. Det håller jag med om. Det var synd.

Och nu är det klart. Det blir en uppföljare, Wolverine 2 och en spin off på karaktären Deadpool som får en egen feature.
Men den X:men-film vi alla väntar på är Magneto. Det har länge gått rykten. Hoppas. Hoppas.
Klart vi vill se historien om pojken som upptäcker sina krafter i Auschwitz och ger nazisterna stryk.
Sen blir han storskurk själv. Det är intressant.

Inga kommentarer: