torsdag, december 25, 2008

Juldagen bjuder på tunga serie-blir-film-nyheter

I dag tog jag mig tid att kolla nätet. Godis, skinka och gemytligheter har fyllt mina dagar och inte minst min kropp den sista tiden. Jag har liksom varit hög på socker och fett. Det blev inte någon GI-jul. Och bra var nog det.

Och vad ser jag när jag väl kopplar upp mig på nätet. Stora nyheter för alla oss som följer den, ibland, krångliga processen serieruta till filmduk.

Den allra mest omtalade serien någonsin, alla kategorier, Watchmen, ska som bekant bli film. Filmen är så gott som klar, med det har uppstått komplikationer. Det har sedan en tid varit oklart vem som egentligen äger rättigheterna till distributionen. Och följden av detta är diverse stämningsansökningar med efterföljande förhandlingar. Långa och krångliga, om man ska tro rapporterna.

LA Times skriver nu att domaren i fallet överraskande går på 20th Century Fox’s linje och inte på Warners. Warner har producerat filmen och vill förstås distribuera filmen. Följer man reaktionerna på nätet är detta beslut inte ett bra beslut. Varför, är dock något otydligt. Gissningsvis beror missnöjet på att premiärdatumet för filmen, på grund av förhandlingarna, kan komma att skjutas fram. Det finns faktiskt de som tror att premiären helt ska ställas in och att författaren till Watchmen, Alan Moore, som nu är praktiserande magiker(!) har lagt en förbannelse över filmen, vilken han alltså inte på något vis stödjer. Tvärtom. Han har tidigare argt vänt sig emot filmatiseringar av andra grafiska noveller som han har skrivit, V för Vendetta, From Hell och The League of Extraordinary Men.

Den andra stora nyheten gäller Will Eisners klassiska serie The Spirit som har blivit film. Serieskaparen Frank Miller, som vid sidan av Alan Moore anses vara den störste modern serieskaparen, har regisserat filmen. Fast saken är denna: filmen suger. Det rapporterar i alla fall amerikansk media. Enligt Rottentomatoes, som är en internetsajt som samlar filmrecensioner och ger medelbetyg, får filmen 15 % av 100 % i betyg, vilket ju är ett enormt lågt betyg. Filmen anses med andra ord vara en riktig kalkonrulle.

Två lite tråkiga nyheter från SARTS denna dag. Inget som hindrar mig från att boka biljetter till The Spirit som går upp på svenska biografer 2 januari. Jag följer, kanske inte blint, men ändå, Frank Millers alla steg. Jag tillhör den lilla minoritet som faktiskt tycker att All Star Batman & Robin, The Boy Wonder, är en fantastisk serie. Dessutom tecknar ju Jim Lee, och hur illa kan det bli då.

God fortsättning.

Inga kommentarer: