onsdag, december 10, 2008

Jag drar söderut

Mot Malmö. Jag slår ett par flugor i samma smäll.
Utställningar i Malmö/Köpenhamn och en disputation.
Det är en av mina äldsta och käraste vänner, Olle Frödin, som disputerar i sociologi, på fredag.
Känns fantastiskt roligt att få vara med om det.
På plats finns även hans föräldrar och syster.

I Skåne säger man inte coca-cola, utan kijoula. Istället för kaka, kauga.

Tillbaka på lördag. Då blir det fotbollshäng hemma hos Mark Bengtsson och Nina Frödin, El Classico.
Det är ganska givet. Barca vinner. Jag tippar 3-1.

När jag var tio år var jag i Barcelona för första gången. Jag övertalade mina föräldrar att köpa en tröja med de rödblå.

Jag kommer ihåg det som om det var i går. Vi gick längs Las Ramblas på kvällen. Det var varmt och det var liv. Kaffe. Vin. Mat. Kryddor.

Jag var inte särskilt lång och hade halvlångt ljust hår. Nu är jag desto längre och har mindre hår. Det var många som ville prata med mig den kvällen, kommer jag ihåg. De tyckte det var underligt att jag hade lagets tröja på mig. Som om det var något radikalt. Än i dag förstår jag inte varför. Det var spännande, vill jag minnas.

Inga kommentarer: