onsdag, januari 26, 2011

Skippa Jonah Hex

Så förfärlig. Och jag har lite svårt att förstå varför den behövde bli det, så förfärlig. Såg precis Jonah Hex. Jag visste, innan jag såg filmen, att kritikerna tyckte att den var en kalkon. Men eftersom jag försöker beta av alla filmer jag kommer över som baseras på serier, hade jag inget riktigt val. Dessutom spelar en rad begåvade skådespelare i filmen. Jag tillhör dem som kan se en film för en intressant skådis. Josh Brolin spelar den sargade halvdöde Jonah Hex. John Malkovich spelar hans nemesis Turnball och Michael Fassbender är hantlangaren Burke. Och Megan Fox är, tja, Megan Fox. Hon är faktiskt ganska bra, tycker jag. Alltid trovärdig, på något underligt sätt. Jag såg Jennifer's Body, och hon var lysande. Klart underskattad skådespelerska.

Fassbender är en klart lysande stjärna, han är alltid enastående oavsett materialet han arbetar med. Förstår inte hur han lyckas. Nåväl. Det spelar ingen roll hur begåvad han är – en rollprestation räddar ju knappast en hel film. Nej, det ska gudarna veta.

Inte ens Michael Fassbender kunde rädda Jonah Hex (ful haktatuering).

Jonah Hex skapades 1972 av John Albano och Tony DeZuniga i All Star Western #10. Sedan dess har han haft en hyfsad resa på seriesidorna. Det här är filmen: Hex stred under det amerikanska inbördeskriget, men på grund av att han har ett gott hjärta hamnar han i en massa skit, hans familj dödas, och han rider nu runt i västern för att hämnas. Plötsligt behöver presidenten hans hjälp för att ta kål på en ond man som planerar att störta USA. Samme man ligger bakom Hexs hustrus och sons död…oooh.

Riktigt usel film. Riktigt. Här har vi två saker jag inte förstår. Hur kan man involvera sig i det här konstnärligt? Fassbender & Co måste väl ha läst manus, eller? Sen har vi den ekonomiska sidan. Producenterna måste ha lagt in mycket pengar. Filmen är ganska snygg och ser inte billig ut. Synd då att manus stinker, och att klippningen styckar upp filmen så att den bli osammanhängande. Producenterna kommer aldrig få tillbaka sin investering. Men varför satsar de pengar på en sån här sak? Visst, man kan ju argumentera att varken skådespelare eller producenter vet vartåt det barkar innan filmen går i produktion. Så är det väl till viss del. Men nog borde de ha anat ugglor i mossen. Man får ju inte vara tappad bakom en vagn när man jobbar med kultur – eller ekonomi för den delen.

Se inte Jonah Hex. Du behöver inte ens se den om du, som jag vill se allt som baseras på serier. SÅ dålig är den.