fredag, januari 07, 2011

Lite överraskad ändå

Jag såg för några dagar sedan The Town, regisserad av Ben Affleck.
Han är ju ganska utskälld som skådis, och jag är inte särskilt förtjust i honom heller ska jag erkänna. Som skådis alltså. Även om det är svårt att inte bli imponerad av hans roll som George Reeves i
Hollywoodland. Han fick faktiskt pris för rollen vid Venedigs filmfestival. Bästa skådis minsann.

Nu är det ju så att jag blev imponerad av regissören Affleck redan efter hans
filmatisering av den alldeles utmärkta boken Gone, Baby, Gone, skriven av Dennis Lehane.

The Town utspelar sig precis som Gone, Baby, Gone i Boston - samma miljö, samma grundläggande sociala problem utgör fond för dramat i den filmen och i The Town.

The Town är i grund och botten en slags grekis tragedi: gestalterna är både goda och onda och bär på en rad inre - och yttre - motsättningar. The Town är faktiskt riktigt bra.

Skådespelarprestationerna imponerar. Affleck är bra, men han överglänser knappast Jeremy Renner och nyligen avlidne Pete Postlethwaite - även Jon Hamm, mer känd från huvudrollen i Mad Men är trovärdig som FBI-agent.

The Town är väl värd att se för den som gillar antika grekisk dramatik. Fast, jag vill nog - utan att säga för mycket - ändå påstå att slutet är lite mesigt. Det hade varit fint att se att Affleck kunde ta sig ur hjälterollsträsken, som skådis.