fredag, januari 21, 2011

Recension av Green Hornet

HÄR recenserar jag Green Hornet i Upsala Nya Tidning.
Jag blev mycket besviken på filmen. Efter att med spänning följt Hollywood göra Iron Man, Iron Man 2, Batman Begins och The Dark Knight till riktigt bra filmer, trodde jag det fanns en slags anda - överenskommelse - i någon mening, om att göra superhjältefilmerna på ett allvarligt och bra sätt. Det menar jag även om de kanske i grund och botten är mer underhållning än kultur, om nu någon sådan uppdelning ens är talande.

Så här: I Green Hornet skrattar man åt karaktärerna, deras äventyr och problem. I Iron Man skrattar man med karaktärerna, deras äventyr och problem. I Batman Begins sitter man mest på helspänn, som man gör inför en välgjord kriminalfilm. Jag är ganska säker på att Thor, Captain America och X-Men: First Class som alla har premiär i vår/sommar är gjorda med samma anda som Iron Man och de senaste Batman-filmerna. Det måhända att filmerna inte är bra, men ansatsen till allvar finns i alla fall där. Det är jag ganska säker på. Green Lantern som också har premiär ganska snart är jag däremot inte alls lika säker på. Kan vara töntig.