måndag, januari 24, 2011

Rikard intervjuar Rikard om Daniel

Rikard 1: Du intervjuar Daniel Birnbaum HÄR. Om jag förstått saken rätt kommer texten att översättas och publiceras på danska och norska sajter. Men varför intervjuar du Birnbaum?

Rikard 2: Det är väl ganska självklart. Birnbaum är tämligen ny överintendent på Moderna Museet i Stockholm, och jag fann det intressant att höra hur han såg på sitt nya jobb. Som chef över Sveriges nationalmuseum för modern och samtida konst har Birnbaum stora och viktiga uppgifter här och nu att ta tag i. Birnbaum verkar, till skillnad från Nittve, dessutom ha ett stort intresse av aktiva konstnärer. Jag tror han vill att Moderna ska bli en levande plats för diskussion och för utställningar som inte bara är moderna klassiker.

Rikard 1: Vad tycker du om Birnbaum då?

Rikard 2: Han är ju verkligen trevlig, precis som alla säger. Det kanske kan låta larvigt att påpeka det. Men det är faktiskt inte helt vanligt. Jag menar inte att kulturmänniskor är otrevliga, men det vore ju inte helt korrekt trots allt, att säga att de alltid är just trevliga. Ofta när jag träffar ekonomer och andra som jobbar utanför kultursvängen slås jag av att de är så chosefria och lugna. Jag har sett mer Gordon Gekkos i kulturvärlden än utanför den. Fast det är kanske mest beroende på att jag har mer insyn i kulturvärlden än i de andra världarna utanför den. Vad vet jag. Nåväl. Så här: jag är en supporter till Birnbaum. Jag håller tummarna för att han lyfter Moderna. Han har ju ett bra kontaktnät och han är uppenbarligen likaledes intresserad av att arbeta med seminarier som med utställningar. Jag gillade Nittve också, hade möjligheten att intervjua honom flera gånger. Dessutom arbetade jag ju under honom på Moderna under ett par år. Jag vet inte hur Birnbaum är som chef, men hörde att han tagit sig tid att träffa värdarna och de gillade honom, vilket är roligt att höra, tycker jag. Har man fotfolket med sig fungerar allt så mycket bättre. Det är ju ändå de som är ansiktet utåt. Kommer ihåg själv hur det var att vandra runt i salar och prata om konst som man kanske inte visste sådär förfärligt mycket om alla gånger på grund av att berörd intendent nästan vägrade berätta vad utställningen handlade om. Obegriplig, inte sant?

Rikard 1: Låter märkligt. Men så tycker väl du att Moderna är en ganska speciell plats av flera skäl?

Rikard 2: Jo, jag har en speciell relation till museet. Museet är min gamla arbetsplats och jag har ju sett både fantastiska saker, men också mycket underligheter. Många av de lite "finare" anställda hade en märklig självbild, kommer jag ihåg. Och frågan är om något har förändrats. Ett exempel är att många blev explosionsförbannade om någon sa emot, eller lyfte fram problem, eller ville ta en diskussion. Jag kommer ihåg Ann-Sofie Norings fräcka uttalande riktat mot Marianne Lindberg De Geer tidigare i somras i SvD, "avslutet" på debatten om Modernautställningen. En typisk moderna-reaktion - kom inte hit och ha andra åsikter än dem vi bestämmer är rätt, eller något i den stilen. Men min tid på Moderna var bra av flera anledningar.

Rikard 1: Vad tror du att Birnbaum kommer att göra under sina år på Moderna?

Rikard 2: Jag tror och hoppas att vi kommer att få sett ett "nytt" och annorlunda museum. Redan nu har museet annonserat en slags nyhängning med fotografi i fokus. All förändring på Moderna är positiv förändring. Vad jag önskar är att museet blir en plats för seriös och bra diskussion om samtidskonst och att en rad utställningar med aktuella nu levande konstnärer kommer att sättas samman. Birnbaum har potential att få till detta. Och viktigt, jag tror att han vill just det.

Rikard 1: Det blev inte så mycket diskussion om Birnbaum som filosof. Jag trodde nästan att du skulle ställa mer frågor om filosofi och estetik.

Rikard 2: Jo, det hade varit intressant och spännande att höra om hans relation till Deleuze, Heidegger, Wittgenstien och så vidare. Men jag kan ju alltid intervju Birnbaum igen. Det har jag all anledning att göra. Han blir kvar här några år.

Rikard 1: Intervjun färdigställde du för mer än en månad sedan. Varför dröjde det innan texten publicerades?

Rikard 2: Det där är faktiskt lite tråkigt. Gör jag en intervju är den naturligtvis tänkt att läsas ganska omgående. Nu är den - det är bara att erkänna - mindre aktuell än då. Mycket har hänt på Moderna sedan jag talade med Birnbaum. Tanken med nättidskrifter är väl att texterna kan publiceras omgående. Trycktid och distribution är ju ingen faktor. Tyvärr tror jag att omständigheterna var olyckliga. Intervjun blev någon slags del i en lansering av ett nytt forum skapat av Konsten.net, Kunsten.nu och Kunstkritikk.no. Texten ska översättas, om jag förståt saken rätt. Likväl: det är synd att texten inte publicerades tidigare.

Rikard 1: Vem intervjuar du nästa gång?

Rikard 2: Vet ej. Har fullt upp med andra texter just nu och avhandlingen. Återkommer. Tack.