tisdag, december 29, 2009

Åh, en liten kritikerfajt del 2

Jag uppmärksammade två bloggposter nedan Petersson attack i Aftonbladet på Ericssons krönika publicerad i SvD om Moderna Museets Dalí-utställning. Ericsson i sin tur försvarar sig genom att bli beklämd av att Petersson utnämner ”OEI:s ’Omkopplingar’ till decenniets viktigaste konstverk, trots att Petersson sitter i OEI:s redaktionskommitté.

Petersson lämnade i går en kommentar till min bloggpost: ”Vass? [red. jag kallade Ericssons replik just vass] Prova osaklig - och osann. Omkopplingar har inget med oei att göra, den är utgiven på Glänta Produktion. Vilket som bekant är ett annat förlag. En anklagelse om ohederlighet på felaktiga grunder, med andra ord. ABs redaktion hörde av sig till SvD om att ta in en rättelse. De fick aldrig något svar. Beklämmande! Gott nytt år! / FJ”

En intressant kommentar. Replikrätt och rättelser är ingen självklarhet i media, det har vi sett i flera fall. Och i det här fallet innebar en stoppad replik från Petersson att en fortsatt debatt gick oss om intet. Det är synd.

Jag skulle vilja göra en liten anmärkning om Peterssons förslag om att Omkopplingar inte har något att göra med OEI. Stämmer det verkligen att Omkopplingar inte har något att göra med OEI? Onekligen är det helt korrekt att Glänta produktion har gett ut Omkopplingar och inte OEI Editör (OEI:s förlag). Men upphovsmännen till Omkopplingar heter Jonas (J) Magnusson och Cecilia Grönberg, två personer som har mycket att göra med OEI; Magnusson är redaktör och ansvarig utgivare och Grönberg är bildredaktör för OEI.

Frågan är då om (1) Ericsson menar något liknande av vad jag omformulerar nedan, och (2) om det en rimlig kritik att komma med gentemot Petersson?

”Ericsson”, fast omformulerad: ”Exempel på hur han själv skriver konsthistoria ger han i Aftonbladet 11/12. Han utnämner där ”Omkopplingar” vars upphovsmän heter Jonas (J) Magnusson och Cecilia Grönberg, till decenniets viktigaste konstverk. Dessa två är redaktörer för OEI, i vars redaktionskommitté Petersson själv sitter. Sånt gör en beklämd.”

Jag hoppas Petersson och Ericsson på varsitt håll fortsätter att skriva konstkritik på den höga nivå de gör (även om Ericsson kallar det krönika) i många år till.

Inga kommentarer: