onsdag, oktober 08, 2008

Hellre Dramaten än vernissage

”Ska vi byta plats”, sa mannen vid fönstret.
Jag hade suttit och hängt mot fönsterplatsen. Vi flög in mot Keflavik. Den internationella flygplatsen på Island.
”Tack, om det går bra”, sa jag.
En förunderlig plats. Inte minst från luften. Bilder kommer.

Det blev en far-son-helg. Vi har sådana ibland, Håkan och jag. Den längsta helgen vi hängde varade i över en månad. Då körde vi bil, närmare bestämt en Land Rover Defender, mellan Bahrain och Västervik.

Helgens höjdpunkter inkluderade ”whale-watching”, gejsrar, Tingvallir, Blue Lagoon och Gulfoss.
---

Vad gjorde jag då på DN i förra veckan?
Jag intervjuade Ola Larsmo för Västerviks-Tidningens räkning. Larsmo vann nyligen det prestigefyllda Bjørnsonpriset. Larsmo växte upp i Västervik. Läs intervjun
här.

Ola Larsmo är redaktör för tidningssveriges, i mina ögon, viktigaste uppslag: DN:s Idé & kritik-uppslag. Det är där de långa recensionerna får plats och det är där kommentarer publiceras. Jag säger inte att uppslaget alltid ger bra läsning. Men förutsättningarna finns där. Onekligen. Ingen annan tidning har denna form.
---

Jobbet rullar på. Träffade professorn i går för handledning. Fick tips och det hela flyter på.
---

På fredag åker jag till Västervik. Ska ta hand om trädgården. Den inre och den yttre. Men innan dess ska jag se Tjechovs Onkel Vanja på Dramaten på torsdag.

Jo, jag vet. Jag missar flera stora vernissager på torsdag. Men det är konsten jag vill se. Inte människorna runt den. Då passar Dramaten bättre nu på torsdag. Gallerierna står kvar.

Inga kommentarer: