torsdag, februari 10, 2011

Klart jag gick till Bonniers

Nyss hemkommen från Bonniers konsthall. Jag kunde helt enkelt inte motstå en inbjudan som lockade med pizza och vin. Det visade sig att kvällen var en slags intern förfest inför öppningen och dagen till ära hade man alltså valt att bjuda in några personer som inte arbetar på konsthallen. Roligt att få inbjudan. Men jag kände inte igen de andra inbjudna.

Pizzorna var verkligen kanon. Sara Arrhenius berättade för mig att de görs i en sparsamt inredd pizzarestaurang på Upplandsgatan 9. Särskilt pizzan med potatis, hommage, sardeller, gröna oliver och rosmarin var fin. Mmm.

Vinet var också bra, men kanske en gnutta för sött för min smak.

Hälsade på konstnären Gardar Eide Einarsson, han verkade mycket trevlig och positiv. Han hade ett mycket imponerande, kraftigt, svart skägg. Jag har ju själv en bra skäggväxt, men Eide Einarssons skägg var, misstänker jag, mer estetiskt genomarbetat än mitt brukar vara. Jag brukar mest glömma att raka mig. 

Hans konst lämnar jag så länge. Men det hela såg intressant ut. Ska bli spännande att se utställningen igen.

Jag pratade även lite Camilla Larsson och Ylva Brännström. Den senare sätter nu samman en slags konstkurs för nybörjare om samtidskonst. Det lät verkligen spännande. Jag är ju av den meningen att det finns ett slags kunskapsglapp om samtidskonst. Där finns det mycket att göra och jag önskade lycka till.