onsdag, februari 16, 2011

Before you accuse me take a look at yourself

I går skrev jag om att Resumé och Bonniers konsthall hade länkat till bloggen, och då kändes det som allt var som i början då SARTS uppmärksammades vitt och brett. I dag när jag återigen kollade bloggens "tracker" såg jag att ett stort antal personer hade kommit till bloggen genom en hyperlänk från en blogg på nättidningen Rodeo. Bloggen heter Const och drivs av en kvinna, som enligt Facebook går under namnet Ida Linnéa.

Jag tycker att bloggen är både rolig och intressant, men så var det alltså den här länken till SARTS. Under bloggrubriken "CONST HAR FÅTT SIN FÖRSTA SURA LÄSARKOMMENTAR!!!", står det så här:

"Jag fick en kommentar i inlägget nedan imorse – och varsågoda älskade läsare, I give you: Const första anonyma neggiga intellektuella kommenterare!! (Vet inte om det är en slump att den dyker upp efter att jag länkat till den här bloggen???)"

Och vilken är då "den här bloggen" - jo naturligtvis har Const här länkat till SARTS...

Som svar på funderingen: jo, det är en slump.
Så här: Skulle jag kommentera skulle jag göra det under mitt namn. Så måste det vara, öppet och rakt, tycker jag.

Sen måste man ju undra vad som är så farligt med en så kallad neggig kommentar, åtminstone om den ser ut som den gör på Const.

Så här skriver Consts nemesis:

"1) På en blogg som kallar sig för 'Const' har författaren aldrig hört talas om Tracey Emin. 2) Inte särskilt soft att dregla över den 35 år gamla konstnären där han står i sin urvuxna Thrasher-tischa från ‘94."

Så farligt var det väl inte? Näthatet kan ibland vara oroväckande men lite kritik behöver man inte ta så hårt på.


Bo Diddleys klassiker Before You Accuse Me, skriven av Ellas McDaniel.