lördag, februari 12, 2011

Arrhenius om Birnbaum

När jag besökte Bonniers konsthall i tordags fick jag en liten pratstund med Sara Arrhenius. Jag intervjuade henne i Konstperspektiv för några år sedan, hon är intressant och begåvad, tycker jag. Bonniers konsthall har blivit en mycket viktig och uppmärksammad plats för samtida konst.

Jag frågade henne vad hon tyckte om att Daniel Birnbaum hade tagit över på Moderna Museet. Den förre chefen, Lars Nittve, hade ju varit lite mindre intresserad av samtidskonst än vad Birnbaum är nu, menade jag, och det hade kanske lett till att Bonniers konsthall kunde muta in samtidskonsten som sin spelplan.

Arrhenius berättade då att Birnbaum och hon känner varandra väl sedan studietiden. Hon sa också att hon tycker att det är spännande att han har tagit över. Ja, hon lät helt enkelt väldigt positiv.

Jag tänkte ju faktiskt så här, att om Moderna återtar samtidskonstperspektivet så skulle det kunna leda till mindre uppmärksamhet och möjligheter för Bonniers konsthall, men det trodde inte Arrhenius. Istället pratade hon om att det fanns ett kunskapsglapp om samtidskonst, vilket jag håller med om. Hon tror att om det blir mer samtidskonst på Moderna så gynnar det alla.

Dessutom berättade hon att Magasin 3 ska bygga nytt på Djurgården. Det låter fantastiskt. Tänk, det hade jag inte hört något alls om. Intressant.