tisdag, november 09, 2010

Jag sa ju det!

Årets kanske viktigaste konsthändelse i Sverige inträffade i fredags (nej jag skojar inte): Daniel Birnbaum firades som ny överintendent på Moderna Museet. Och som jag kunde förutspå för två veckor sedan skrev ingen om kalaset.

Birnbaun är oerhört viktig för svenskt konstliv både i Sverige och utomlands. Han är chef för vårt största museum för modern och samtida konst, Moderna Museet. Han är inflytelserik som ingen annan svensk kulturpersonlighet, vågar jag påstå. Han är svenskt konstliv 2010.

Jag vet att det var ett stort antal konstkritiker och journalister på plats. Men när jag i dag gör en sökning på Presstext och Mediearkivet, de två stora databaserna där svenska artiklar samlas, kan jag konstatera att ingen har skrivit om kalaset.

Alltså: parta går bra, men inte granska. Pinsamt.
Alla ni som var där och inte skrev, ni har förlorat i trovärdighet.