måndag, november 29, 2010

Birnbaum del 2

Träffade Daniel Birnbaum i dag. Det blev en långkörare. Intervjun kommer att publiceras på Konsten.net, Kunstkritikk och Kunsten.

Birnbaum berättade bland annat om den Klara Lidén-utställning han har initierat och som senare kommer att gå upp på Moderna Museet. Han visade mig också en halv broadsheet-sida i Die Zeit om Lidén. Jag skojade och sa, sådär mycket kommer DN att skriva när hon ställer ut här. Daniel skrattade.
Det är förstås inte sant. DN kommer inte skriva så mycket. Och det har inte bara att göra med att DN inte längre har broadsheet-format...

Nu var ju vår träff helt och hållet jobbrelaterad. Och det hela rullade på bra. Men det hade varit trevligt - ja kanske än mer intressant - att bara sitta och prata. Det är så mycket jag vill fråga. Ta bara Birnbaum och hans år som tidskriftsmakare. Jag vill ju fråga om Kris och om alla översättningar, t ex Wittgensteins Anmärkningar om färger och Derrida, Heidegger och så vidare.

Förhoppningsvis ser jag honom igen.

Innan vi skildes åt sa han att vi kanske skulle ses på SITE:s redaktion i kväll då de har en grej där. Det hade varit roligt, men här måste jobbas.