torsdag, november 25, 2010

Klart man sätter betyg

HÄR finns min text "Betyg hjälper läsaren" publicerad i dagens UNT. Jag ger min syn på UNT Kulturs månadslånga test av att sätta betyg på all kultur, inte bara film och skivor, alltså även teater, litteratur och bildkonst. Jag är helt för att sätta betyg. Förstår inte att jag inte fått göra det tidigare.

När jag skrev i SvD berättades det att man hade haft diskussioner om att sätta betyg även där, men man kom inte så långt att man testade det. Anledningen var, påstods det, att flera av kritikerna ställde ultimatum. De skulle hellre sluta än sätta betyg. Det här med betyg är alltså en känslig fråga för kritiker, men jag förstår inte varför. Är det inte bra att kritikern på ett tydligt och lättfattligt sätt kan förmedla kvalitet?
Det var alltså fast anställda kritiker, inte den där sorten som redaktioner lätt byter ut...