tisdag, oktober 26, 2010

Jo lite lik Nittve är han

HÄR en bra artikel signerad Clemens Poellinger om Daniel Birnbaum som tar över som överintendent på Moderna Museet, 1 november. Jag håller med om att Birnbaum är lite lik Nittve. Ska bli så intressant att följa Birnbaums tid på Moderna.

Jag fick förövrigt en inbjudan från museet i dag till en välkomsfest för Birnbaum. DJ, bar och tilltugg utlovas, samt en performance av Rirkrit Tiravanija. På omslaget av den lilla folder som inbjudan rent materiellt utgör återfinns en rad namn: Jakob Krajcik, Mai Ueda, Anna och Carl Michael von Hausswolff, Karl Holmqvist och Anneè Olofsson. Det är oklart vad dessa namn gör där, på folderns omslag. Kommer de att liksom uppträda på något sätt eller bara vara där?

Så här. Jag är glad att Birnbaum är i stan. Han har mina lyckönskningar. Jag tror att han kommer att göra bra ifrån sig. Han tillhör den "typ" av curator jag uppskattar. Han är intelligent och sensibel. Framförallt, han är ingen fin kulturvän.

Jag kommer inte att gå på denna välkomstfest. Det vore säket spännande att se "alla", nog kommer där att krylla av konstnärer, curatorer, intellektuella, kritiker och journalister. Två saker hade fått mig att gå dit. Om jag kände honom personligen eller om jag var där i arbete. Jag kan garantera att det kommer att vara en massa kritiker och journalister där. Och jag kan också lova att det inte kommer att skrivas en rad i media om själva festen. Jag gillar inte det. Är man där och är kritiker/journalist ska man skriva om det. Annars finns det ingen anledningen att gå dit, tycker jag.