torsdag, april 22, 2010

SM-final 5: Det ser faktiskt bra ut

Ishockey är nog den sport som jag tycker är både roligast att se på och intressantast att prata om. Det finns så mycket att säga. På något sätt.

Nu sitter jag framför Kanal 5 och ser SM-final 5 mellan HV71 och Djurgården. Det står 4-4 och matchen går just nu in i sudden death. Det är en bra match. Tveklöst. Jag har inga känslor för något av lagen. Det spelar ingen roll.

Men att matchen är just bra leder till att jag blir lite, lite bedrövad över tillståndet i svensk ishockey. Jag tillhör nämligen dem som inte gärna ser på svensk ishockey. Jag vill se NHL-hockey. Varför bra bara nu och inte under en hel säsong?

Av några orsaker gillar jag NHL så mycket mer: snabbare, tätare, tuffare och framförallt bättre spel. Att det är mindre rink i nordamerika spelar definitivt en stor roll.

Jag sitter och undrar varför svensk hockey inte alltid kan vara som den är nu, när det är SM-final. Nu är det snabbt och tätt spel, tufft och bra. Så ska det vara. Det är ju självklart.

Inga kommentarer: