söndag, april 11, 2010

Här är min recension

Eftersom att jag inte befinner mig i Uppsala just nu har jag inte sett dagens UNT. Däremot så tittade jag precis in på tidningens hemsida - där hittade jag min text, välvillig och ganska så prydlig, vill jag nog mena. Läs recensionen HÄR.

Jag vill samtidigt passa på att säga några vänliga ord om kulturchefen, Lisa Irenius. Jag fick först kontakt med henne när jag tog studenterna som följde Kritik i teori och praktik på studiebesök till tidningen. Hon är engagerad, seriös och positiv. Rollen som redaktör gentemot min text sköttes exemplariskt. Jag har mött en del redaktörer genom åren och här vet jag vad jag talar om.

Jag har en historia som vittnar om en redaktör med motsatt attityd. För en tid sedan ringde en kulturredaktör på en tidning upp mig. Redaktören ville att jag skulle skriva en recension om en utställning. Jag kände mig intresserad då konstnär i fråga tillhör de jag engagerat följer. Jag frågade naturligtvis vad mitt arvode var. Det kunde redaktören inte svara på. En annan person på tidningen kunde berätta. Jag ombads ringa denne. Jag blev lite förvånad. Sådant brukar skötas internt. Redaktören hade kunnat fråga själv och sedan ringa mig. Men icke. Jag ringde till den som hade svar på tal. Samtalet genererade dock inte mycket. Jag skulle få svar, fick jag höra, senare under dagen genom att redaktören som först tog kontakt med mig skulle ringa upp med information. Någon timme senare ringer redaktören mig igen och berättar om intet nytt på västfronten. Däremot skulle jag ringa självaste chefredaktören, även om denne inte arbetade just den här dagen - men chefredaktörens arbetstelefon skulle nog koppla mig till chefredaktörens mobiltelefon.

Någonstans här tröttnar jag, vilket jag också säger, med viss irritation ska erkännas. Jag föreslår att redaktören i framtiden tar reda på vilken summa frilansare erbjuds, lägger det på minnet och sedan meddeler den summan i samband med att erbjudandet om att skriva ges.

UNT Kultur verkar mycket proffsigt. Vi får väl se hur ofta det blir text undertecknad av mig framöver. Det är förstås väldigt sällan som nya byggnader vilka förtjänar recension byggs i Uppsala. Återkommer i den saken.

Inga kommentarer: