fredag, april 09, 2010

Kick-Ass sparkar upp dörrar

Det som förvånar mig mest med den svenska receptionen av Kick-Ass är att DN Kultur skickar Jane Magnusson att recensera filmen.
Vi har sett hennes aviga reaktioner förut, det går igen i sin oberäknelighet - hon hänger upp sig på något, likt ett ticks och låter denna störning gå som en röd tråd genom recensionen. Tråkig och ofruktsam läsning, tycker jag, som helt och hållet struntar i hennes rent personliga hang up. Magnusson ger filmen betyg 2. Varför skickar DN inte Fredrik Strage till den här filmen? Vill han inte? Den är som gjord för honom.
SvD är roligare, om än lika obegriplig i sin respons som DN är tack vare recensionens korta format. Jan Lumholdt älskar filmen, men man vet inte riktigt varför, mer än att filmen är politiskt inkorrekt (jo det kan räcka långt, jag vet).
Aftonbladets recension är mest informativ av de jag har läst och Expressens recension fungerar bra också.
Ska se filmen i helgen - så jag ska förstås inte säga något om den än.
Jag har mycket höga förväntningar eftersom att serien är något av det bästa och roligaste jag har läst på länge. Dessutom är den internationella responsen på filmen nästan enbart hyllande.

Inga kommentarer: