tisdag, mars 17, 2009

Träffade Ernst Billgren


Suddig bild på Ernst Billgren där han sitter vid sitt skrivbord (Hyland).

Watchmen. Jag har något att säga om filmen som jag såg i fredags. Jag väntar ett tag.

I måndags träffade jag Ernst Billgren i hans ateljé/kontor ett stenkast från Handelshögskolan. Det var roligt att träffa honom, jag har hälsat en gång tidigare, men aldrig riktigt pratat med honom. Hans ateljé var fantastiskt fin där har han ett jättefint, stort skrivbord. Jag frågade var han hade fått det ifrån. Han svarade att det var det skrivbord Lennart Hyland hade i Hylands hörna. Billgren har fått skrivbordet från Sveriges televisions lager. Det är billigare för Svt att köpa nya saker än att lagra gamla grejer, berättade Billgren.

Han har mycket Dick Bengtsson på väggarna. Jag undrade om han inte skulle göra en utställning och visa Dick Bengtsson.
– Ernst visar Dick, kan den heta, sa jag utan att tänka så mycket på det.
Jag vet inte om han nappade på idén. Vi tog i hand och jag gick.
Ernst verkar vara en trevlig person, tycker jag.

Min intervju med Ernst Billgren kommer i ett framtida nummer av Konstperspektiv.

Tidigare i kväll såg Stig och jag filmen Resan till jordens mittpunkt 3D. Filmen har fått väldigt dålig kritik. Det är helt oförtjänt. Det är en fantastiskt rolig film och 3D-effekterna är de bästa jag någonsin sett. Nåja. Filmen är tämligen banal. Men förväntar man sig något annat har man inte i biosalongen att göra. Mårten Blomkvist i DN gav filmen betyg 1. Helt obegripligt.

Inga kommentarer: