onsdag, mars 04, 2009

Det var nog bättre förr, ändå.

Det är helt säkert mycket som har blivit bättre. Men när jag läser vad Horace Engdahl säger om entusiasmen från redaktionen, närmare bestämt från Arne Ruth, så tror jag på fullt allvar att det var bättre förr. Och jag blir lite rörd.
Det är faktiskt sant.

I en intervju från, 2004, i Bleking Läns Tidning, berättar Horace Engdahl om när han intervjuade Jacques Derrida i början av 80-talet i Köpenhamn:

"- Jag förklarade att han var känd för att inte ge några intervjuer. Men Arne Ruth sa bara 'Åk till Köpenhamn!'"

Det blev en intervju och en faktaruta om dekonstruktion i Expressen.
Arne Ruth var då redaktör och Engdahl verksam som kritiker.

Hur ofta i dag publiceras en intervju med en filosof som inte har nått ut till någon annan än den inbitne akademikern? Aldrig. Det vill säga: det var bättre förr.

Varför är det så?

Vad jag inte begriper är att ingen tidning i Sverige passar på att göra tvärtom. När alla tidningar är snuttifierade så borde det allra enklaste sättet att få läsare vara att göra tidningen tung och seriös. Det är det vi vill ha. Inte kort-korti-kort-kort.

Obegripligt.

Inga kommentarer: