torsdag, mars 05, 2009

Rikard intevjuar Rikard om Niklas

Rikard 1: Du intervjuar Niklas Belenius på Konsten.net HÄR, varför gör du det?

Rikard 2: Niklas Belenius gör ett bra jobb, därför intervjuar jag honom. På sitt galleri visar han konst av både yngre och äldre konstnär, samt att han visar konst av konstnärer som kommer från andra länder och tillsynes inte är rena kioskvältare. De flesta andra gallerister ställer bara ut säkra kort. Stockholms konstliv är så litet och internt. Niklas expanderar detta lilla konstliv. Det behövs.

Rikard 1: Hurdå ”behövs”?

Rikard 2: Det är inte så komplicerat. Niklas riskerar något, och som det brukar heta, man vinner inget om man inte riskerar något.

Rikard 1: Floskel!

Rikard 2: Må så vara. Men det är också sant. Inte minst i gallerisvängen. Se bara hur många trötta utställningar som visas på gallerierna på Hudiksvallsgatan. Där finns knappast något rikstagande. Bara säkra kort – som å andra sidan visar sig vara svaga kort. Niklas kör lite med osäkra kort, och vinner desto mer, tycker jag.

Rikard 1: Jo. Det är sant. Det vet alla att Hudik inte är vad vi hoppades att det skulle vara. Det behövs lite nya människor med nya tag, menar du?

Rikard 2: Precis. Det behövs inte så mycket, bara lite nya gallerister ibland.

Rikard 1: Niklas Belenius är gammalt skateproffs, passar det sig i konsten?

Rikard 2: Skämtar du? Det spelar ingen roll alls om han är gammalt skateproffs eller före detta student från Handels. Men det är lite roligare att läsa om ett skateproffs som sadlat om till gallerist, än ännu en handelsstudent som går in i konsten. Det har vi sett förut.

Rikard 1: Hur skulle du karakterisera de idéer Niklas har om konst?

Rikard 2: Han har det som behövs. Man kan sammanfatta det i driv och engagemang. Vad han sedan tror på i konsten, är egentligen sekundärt, det vill säga den konst som visas måste mottas precis som vilken annan konst som ställs ut. Någon recension av galleristen ger jag mig inte på. Däremot har jag recenserat ett par utställningar hos Niklas, och kommer kanske att recensera något mer som visas där. Vi får se.

Rikard 1: Tack för den här gången, Rikard. Vem intervjuar du nästa gång på Konsten.net?

Rikard 2: Vet inte riktigt än. Jag kan däremot avslöja att jag har intervjuat Fredrik Liew som är intendent på Moderna Museet. Det är han som har satt samman den stora utställningen med fotografier av Andreas Gursky på Moderna Museet. Han är precis som Karin Magnusson, Ola Larsmo och jag själv uppvuxen i Västervik. Den intervjun kommer snart att publiceras i Västerviks-Tidningen.

Inga kommentarer: