torsdag, februari 13, 2014

Skriver i nya Konstperspektiv

Nya numret av Konstperspektiv kommer i morgon, 14 februari. Där bidrar jag med en artikel om konstlivet i New York. Det var en rolig artikel att skriva, även om situationen i NY inte är den allra ljusaste...

Har ju skrivit väldigt mycket artiklar under det sista året, men ovanligt få om konst.
Känner mig alltid bekväm med att bevaka konstvärlden, men det är så mycket där ute som är relevant att granska i olika utsträckning.

Mitt senaste intresse har handlat om att granska kommunhändelser utifrån ett demokratiperspektiv.
Har mött så otroligt många fascinerande människor, och har även fått möjlighet att göra mer djuplodande granskningar och ställa "tuffa" frågor. Sådant känns väldigt relevant. Jag försöker skriva den typ av granskande artiklar som jag själv vill läsa, och som jag tycker det finns för få av i svensk dagspress.

Konstperspektiv är en fantastisk tidskrift, men på det stora hela är bevakningen i Sverige av konsten just nu inte särskilt spännande, vilket känns förfärligt tråkigt. Bland dagstidningarna är det väl bara DN som har en bevakning som oftast håller hög nivå. Utrymmet finns ju där fortfarande. SvD:s konstbevakning finns nästan inte. Expressen och Aftonbladet är knappt godkända, som jag ser det. UNT:s konstbevakning är rätt svag också eftersom fokus ligger på det lokala, och Uppsala är ingen stark konststad. Så är det bara.

Eftersom jag själv bidrog i SvD rätt ofta under ett par år känner jag kanske lite extra vemod när jag ser hur situationen är där just nu. Det är ingen hemlighet att SvD vann läsare på å ena sidan sin kulturdel, och å andra sidan på näringslivsdelen. Och den senare håller god standard även i dag, anser jag. Men kulturdelen kan jag faktiskt inte riktigt ta på allvar längre. Det är nog bara en tidsfråga innan SvD lägger ned - tyvärr.

Idén med att spara sig ur en kris har aldrig fungerat på någon samhällsnivå - om det inte egentligen handlar om att sakta med säkert lägga ned något. Och för en tidning som sparar motsvarar sparbetingen bara en slags konstgjord andning. För att få nya läsare finns bara ett alternativ - satsa, gör tidningen mer attraktiv.

Suck...