torsdag, november 18, 2010

Funkar bättre: C & A

I går skrev jag om första Green Lantern-trailern. Jag tycker att den ser sådär ut. Filmen kan vara bra, men lika gärna inte. Nedan är en helt ny trailer för Cowboy & Aliens, regisserad av Jon Favreau. Precis som Green Lantern är C & A en film som bygger på en serie. Den senare är ursprungligen en grafisk novell från 2006 av Scott Mitchell Rosenberg, Fred Van Lente, Andrew Foley och Luciano Lima. Den här trailern lovar mer, tycker jag, eftersom jag upplever att den tar mig på allvar. De representerade händelserna är naturligtvis lika osannolika som i Green Lantern, men här framställs det som händer som om det faktiskt händer, på riktigt. I en sci-fi-film måste den illusionen vara trovärdig. Hur paradoxalt det än låter. Annars faller allt.

Favreau är intressant. Han har en independent-bakgrund, men koncentrerar sig nu på seriefilmer. Han är ju mannen bakom Iron Man och Iron Man 2. Dessutom producerar han kommande The Avengers.