söndag, oktober 17, 2010

Avslutad MM-debatt ej på nätet UPPDATERAD

Jag förstår att UNT inte lägger ut allt de publicerar på nätet. Vem skulle i så fall betala för tidningen? Men jag hade gärna lagt ut länkar till Cristina Karlstams sista debattlinlägg och min slutreplik i diskussionen om Anna Odells och Lars Vilks uteslutande på Modernautställningen. Än har jag dock inte sett våra inlägg på nätet, och de kommer nog inte. De publicerades i tidningen i fredags. Vad ska man göra?

Här är min slutreplik (även om den blir lite fattig utan Karlstams inlägg):

"Precis. Det är, som Karlstam tror – enkelt. Konstnärer säger ibland något om samhället. Sällan lyckas man dock skaka om. Odell och Vilks är våra viktigaste konstnärer för att de gör just det. Det är en konstnärlig ambition hos dem. Frågor om självmord, vård, rättsväsende och religion är väsentliga för oss alla. Personlig smak har inget med saken att göra.

Odell och Vilks är inte ”estetiskt nyskapande”, skriver Karlstam. Det var länge sedan urvalet till en utställning gjordes efter konstens estetiska egenskaper (färg och form). Även om Odell och Vilks kanske inte är just estetiskt nyskapande, innebär det inte att deras konst blir mindre viktig. Hos dem finns ett seriöst konstperspektiv på bekostnad av fina färger och spännande former. Tack och lov för det."


Jag hade gärna debatterat vidare - inte minst med någon av kuratorerna till Modernautställningen. Det var lite synd, tycker jag, att ingen riktigt ville diskutera uteslutandet av Odell och Vilks. Karlstam hängde upp sig på "event" och "medientresse". Jag menar naturligtvis att detta inte har något med saken att göra, eller så här, blir nobelpriset sämre eller bättre för att det är ett "event". Det är som det är. Nåväl. Nu är det dags att gå vidare mot nya äventyr.
---

HÄR är slutinläggen i debatten.