tisdag, mars 10, 2009

Fredrik Liew i VT


Fredrik Liew och Andreas Gursky

Jag har intervjuat Fredrik Liew som är intendent på Moderna Museet, HÄR, i Västerviks-Tidningen. Fredrik är från Västervik, precis som jag – och Ola Larsmo och Karin Magnusson, som jag tidigare har intervjuat för VT:s räkning.
Jag undrar hur många fler västervikare det finns i kulturstockholm nu. Jag tror jag har betat av de flesta.

Fredrik var en gång i tiden målvakt i ishockeylaget VIK. Sen slog kulturintresset ner i honom som en blixt. Istället för hockey hamnade Strindberg, Auster, Lambchop och senare – mycket senare – Andreas Gursky på dagordningen.
Fast det är fullt möjligt att prata sport med Fredrik även i dag.

Fredrik har satt samman Gursky-utställningen som nu visas på Moderna.

Jag har en nyhet också: Fredrik är ansvarig intendent för den kommande Modernautställningen, det vill säga en slags version 2.0 av den Modernautställning som öppnade på museet 2006, och som hela kultursverige gick ner på knä för. Det kommer att bli en fantastisk utmaning för Fredrik. Lycka till, det ska bli spännande att se den. Missminner jag mig inte helt så är det vernissage någon gång under 2010.

Inga kommentarer: