torsdag, oktober 22, 2009

Heberlein ändrar sig om Odell

Äntligen börjar det bli lite ordning på den mediala bevakningen av Anna Odell och hennes konst. Att det skulle ta sådan tid ser jag som ett tecken på ett alltför stressigt samtida medieklimat. Varför ingen har satt sig ned med Odell, riktigt lyssnat och riktigt frågat har varit ett stort frågetecken. Varför inte bara göra jobbet? Det finns saker att hämta. Ser man inte det är man blind som reporter.

Nu har Ann Heberlin träffat Anna Odell, och reviderar sin tidigare kategoriskt negativa attityd till Odells handling. Läs, bra text.


"Men jag har aldrig varit utåtagerande. Att jag skulle ha slagits och spottat var bara lögner som spreds via St Göran, säger hon. Varför trodde du på David Eberhard och inte på mig?", frågar Odell Heberlein.

"Jag har inget bra svar på det. Kanske för att det vore alltför outhärdligt att tro att en läkare faktiskt far med osanning. Under rättegången visade det sig att det var precis så det förhöll sig", svarar Heberlein.


Mycket finns det än att hämta inte bara i Odells egna uttalanden, utan även i hanteringen på S:t Göran. Var håller DN Kulturs och SvD Kulturs nyhetstörstande kulturreportrar vägen? Asch, de vill bara göra innerlig feature, inte granska.

Inga kommentarer: