tisdag, april 21, 2009

Rikard intervjuar Rikard om Robert

Rikard 1: Du intervjuar Robert Stasinski på Konsten.net här, varför gör du det?

Rikard 2: Därför att jag har, lite på håll, kan man säga, följt Robert sedan 2004, eller något sådant. Robert är kanske, än i dag, mest känd för att ha startat bloggen Efter kritiken tillsammans med Frans-Josef Petersson. Men något år innan bloggstarten tog de över sajten NU-e, som hade blivit spillrorna efter fantastiska konsttidskriften Nordic Art Review. Innan de tog över sajten drev Milou Allerholm och John Peter Nilsson den. Vad jag förstod så gick det inte att driva den vidare av ekonomiska skäl. Den finns med andra ord inte längre. Det är synd. Det fanns något där. Och innan den lades ner, under Allerholms och Nilssons tid, skrev jag två artiklar för NU-e, varav en senare dök upp hos
16Beavergroup i New York. Har aldrig förstått hur det gick till.

Rikard 1: Det ser man. Men du frågade inte Robert om NU-e, varför?

Rikard 2: Glömde. Kom på det här med NU-e nu. Får prata med honom om det en annan gång.

Rikard 1: Berätta något kul om Robert!

Rikard 2: Kul? Robert är en bra kille. Han är glad. Det känns bra. Men något kul, jag vet inte. Han har humor. Det tror jag. Varför frågar du det?

Rikard 1: Blev så.

Rikard 2: Huh.

Rikard 1: Robert beskriver sin nya
blogg som en plats där han kan ösa ur sig saker. Har SARTS fått samma funktion i dag?

Rikard 2: Onekligen har SARTS ändrat karaktär. För min del tror jag att det handlar om att jag skriver om konst i andra sammanhang, professionellt, och är doktorand, på heltid. Jag behöver inga ytterligare forum för enbart konstfunderingar. SARTS handlar om så mycket annat, men en del konst – eller diskussion om konst – kan man hitta även i dag.

Rikard 1: Varför deltog du aldrig på Efter kritiken-bloggen?

Rikard 2: Det gjorde jag faktiskt. Men inte som medlem. Jag kommenterade några av de artiklar som skrevs där, och Frans-Josef kommenterade en artikel på SARTS. Jag var faktiskt inbjuden att vara medlem, men tackade nej med anledning av att jag tyckte det var bra med mångfalden av flera bloggar som diskuterade liknande frågor, tror jag.

Rikard 1: Låter larvigt. Du skulle ha varit med.

Rikard 2: Men jag var med. Och det funkade bra så, tycker jag. Dessutom skrev Mikael Olofsson så här i Göteborgs-Posten (2006-01-07): ”man kan inte lämna konståret bakom sig utan att nämna den bloggdebatt om konstkritiken som främst Karl Nyberg och Rikard Ekholm initierade och som Frans Josef Peterson och Robert Stasinski för vidare i Efter kritiken”. SARTS var en del av kritikdebatten, inte minst genom de intervjuer vi gjorde.

Rikard 1: Jahaja. Det är spännande att Robert skriver i internationella konsttidskrifter. Är du imponerad?

Rikard 2: Ja, det får man nog säga att jag är.

Rikard 1: Nästa intervju?

Rikard 2: Jag ska fundera lite. Jag återkommer.

Rikard 1: Tack så länge.

Rikard 2: Det var bara roligt, hej hej.

Inga kommentarer: