tisdag, juli 15, 2008

Dexter och hans bröder


Dexter Morgan från "Dexter", som går på TV6 på måndagar.

I går började säsong två av Dexter, trodde jag. När jag förväntansfull hade lagt mig i soffan och knäppt på folkbildningskanalen TV6 visade det sig dock att jag hade fel. Det var inte dags för säsongspremiär, utan istället visade kanalen del två från säsong två. Av någon konstig anledning hade jag missat premiären av vad som har kommit att bli mitt absoluta favoritprogram.

Jag är osäker på varför jag har fäst mig vid Dexter Morgan, hans syster och pappa. Han är ändå en massmördare. Kanske är det hans ständiga kamp med att passa in som fascinerar mig. Förvisso följer han en kod som går ut på att enbart döda mördare. På så vis delar han flera egenskaper med fiktiva skapelser som Gerry Conways och Ross Andrus The Punisher och Paul Kersey i Brian Garfields Death Wish. Den senare är framförallt känd som filmserie med Charles Bronson i huvudrollen.


Cover art for PUNISHER WAR JOURNAL #7 by Ariel Olivetti

The Punisher och Paul Kersey har gjort medvetna val att rensa upp bland ligister och mördare. Det har dock Dexter inte gjort. The Punisher och Kersey fick sina familjer utraderade i vuxen ålder och tog därefter beslut om att döda, inte bara de specifika mördarna, utan att helt enkelt ta kol på alla som kommer i deras väg. Dexter däremot vara bara en liten pojke när delar av hans familj blev mördad. Hans behov av att döda blev då inetsat i honom, utan att han kommer ihåg att detta är orsaken, och det är denna drift som – framförallt – blir hans anledning till att mörda. Tack och lov var hans fosterpappa en fin polispappa och såg dessa tendenser i honom. Dexter blev då uppfostrad att bara döda elakingar. Något som han nu alltså håller sig till. Än så länge.

Filmaffischen från filmen Death Wish (1974) av Michael Winner med Charles Bronson i huvudrollen.

Hursomhelst. Dexter säsong två såg ganska bra ut. Men det fanns några trista tendenser, till exempel den berättelse som började expandera mellan hans närmsta chef och hennes chef. Två kvinnor som nu står i beroendeställning till varandra. Den historien hade jag gärna varit utan. Jag ser dess utveckling som ett bevis på att seriens manusförfattare inte längre enbart kan bygga ut avsnitten kring Dexter och hans syster. Vi får se.

För att vara lite politiskt korrekt: Finns det några kvinnor som hämnas? Det närmaste vi tycks komma är Sara Connor i Terminator, fast hon är å andra sidan urmamman, fast i en extrem tolkning - hon finns alltid där bredvid sin sons sida och skyddar honom mot otäcka monster.
---
Fast å andra sidan så har vi faktiskt Lady Vengeance, The Bride från Kill Bill och Elektra.

Inga kommentarer: