fredag, mars 08, 2013

Klockan är EXTREMT dyr

I går kände jag på den nyaste klockan från Rolex, deras Sky-Dweller.
Den var ganska mörk i tonen, lite mörkare än jag trott, och kanske lite för mörk, åtminstone för min smak. Vissa klockor tillverkas ju med avsikten att de ska vara diskreta. Man skulle alltså kunna tänka sig att den mörka tonen var tänkt att göra den här klockan diskret. Och klockan är också tillverkad i roséguld, med chokladbrun urtavla och ett mörkbrunt armband i läder, de mest diskreta färgerna en exklusiv diskret klocka kan ha. Men med tanke på att klockan är 42 mm bred, exklusive kronan, och att klockan dessutom är ganska "tjock" kan man inte säga att den är särskilt diskret. Färgtonen var, tycker jag, därför inte helt bra på grund av att det diskreta anslaget krockar med klockans ansenliga volym. Det finns två andra versioner av Sky-Dwellern - en i vitt guld och en i gult guld. Men de är en aning för pråliga, anser jag.

Funktionerna däremot, datumsättningen, tidmätningen i flera olika tidzoner och hur man skötte funktionera genom att vrida på å ena sidan den omgärdande ringen "the bezel" och å andra sidan genom att dra ut och skruva på kronan, var enastående.

Sky-Dwellern är ett intressant steg för klockvärldens ledande klockföretag - ekonomiskt och enligt ranking i tyska tidskriften Uhren Exclusiv där funktion, design, service är grunden för rankingplatsen.

Priset?
Något över 300.000 svenska kronor.